31
Šis būs stāsts par vienu no pirmajām mūsdienu kristīgās mūzikas grupām, kas savu muzikālo kalpošanu sāka vēl tālajos septiņdesmitajos un gandrīz trīs gadu desmitus priecēja fanus ar savu muzikālo talantu un neizsīkstošo enerģiju. Savulaik kritiķi šo grupu nodēvēja par „pirmo smagā metāla grupu kristīgajā mūzikā”, taču viņu radošajā biogrāfijā ir ne vien metālmūzika, bet arī hārdroks, progresīvais roks, new vave, blūzs un pat folkmūzika. Tā ir leģendārā grupa Resurrection Band, saukta arī par Rez Band jeb gluži vienkārši REZ.
60. gadu beigās un 70. gadu sākumā Ameriku pāršalca spēcīga jaunatnes atmodas kustība, kas vēsturē iegājusi ar nosaukumu Jesus People jeb Jēzus ļaudis. 1972. gadā Milvoukos izveidojās mūzikas grupa Charity, kurā darbojās Glens un Vendija Kaizeri, Vendijas brālis Džons Herins, Rojs Montrojs un Stjū Heizs. 1973. gadā Jesus People Milvouku nodaļa sadalījās četrās komandās, un viena no tām - Jesus People USA Travelling Team - pārcēlās uz Čikāgu, kur Charity kļuva par Resurrection Band. 1974. gadā grupa ierakstīja divas kasetes - Music to Raise the Dead, kas bija ieturēta hārdroka stilā, un All Your Life, kurā tika iekļauti akustiski priekšnesumi folkmūzikas stilā, lai piesaistītu konservatīvāk noskaņotus klausītājus.
Četrus gadus vēlāk kāds draugs ziedoja REZ astoņus tūkstošus dolāru, un viņi devās uz profesionālu ierakstu studiju, kur ierakstīja albumu Awaiting Your Reply. Taču neviena kristīgās mūzikas izdevniecība nebija gatava izdot šādu Led Zeppelin stilā ieturētu mūziku, jo jēdziens „kristīgais roks” tolaik vēl bija ļoti diskutabls kristīgajā sabiedrībā. Tomēr kompānija StarSong nolēma riskēt, un šis risks attaisnojās - visiem par pārsteigumu Awaiting Your Reply ierindojās sestajā pozīcijā pārdotāko kristīgo albumu sarakstā un vēlāk tika iekļauts visu laiku 100 labāko kristīgās mūzikas albumu topā.
Nākamais grupas albums Rainbow’s End kļuva par pirmo amerikāņu rokmūzikā, kas atklāti nostājās pret aparteīda sistēmu Dienvidāfrikā. Arī turpmāk viena no galvenajām tēmām REZ mūzikā bija sociālie un politiskie jautājumi - ļaunums, ko cilvēcei atnes bruņošanās sacensība, amerikāņu sabiedrības materiālisms, rasisms, narkotiku izplatīšanās, prostitūcija un citas problēmas.
Lai arī REZ bija ieguvusi klausītāju un kritiķu simpātijas, StarSong nevēlējās pagarināt līgumu ar grupu. Par jauno REZ ierakstu kompāniju kļuva Light Records, kas 80. gadu sākumā izdeva trīs grupas albumus. Viņu skanējums kļuva nedaudz maigāks, piemērotāks radio formātam. Dziesmās joprojām tika skartas sociālās tēmas, apvienotas ar dziļi personīgu garīgu liecību. REZ mūzika arvien biežāk nonāca lielo kristīgo radiostaciju ēterā. Savu reputāciju kristīgajā sabiedrībā grupa nostiprināja ar efektīviem evaņģelizācijas pasākumiem koncertu noslēgumā, kad Glena Kaizera ugunīgie sprediķi atveda altāra priekšā desmitiem cilvēku grēku nožēlas lūgšanā. Pamazām izveidojās entuziasma pilns, uzticams fanu pulks.
Koncertos un par albumiem nopelnīto naudu mūziķi ieguldīja ierakstu studijas Tone Zone izveidē. Jaunajā studijā tika ierakstīts trešais kompānijai Light domātais albums D.M.Z., kas klajā nāca 1982. gadā. Pēc tam grupa pievienojās Sparrow Records mākslinieku pulkam un izdeva koncertierakstu Live Bootleg. Pēc panākumiem bagātajām ASV un Eiropas koncerttūrēm REZ tika pasludināta par labāko kristīgā hārdroka grupu pasaulē.
Arī nākamā albuma Hostage (1984) singli S.O.S. un Crimes ieguva nedalītu klausītāju atzinību. Pēdējais vēstīja par Amerikai sāpīgu tēmu - vardarbību lielpilsētu ielās. Dziesmas video tika demonstrēts MTV un bija viens no pirmajiem mūsdienu kristīgās mūzikas videoklipiem šīs telekompānijas ēterā. Albumā Hostage pirmoreiz parādījās eksperimenti ar new vave stila mūziku, kas daudz spilgtāk izpaudās nākamajā REZ albumā Between Heaven ‘N Hell.
REZ mūzikas izplatīšana sekulārajā tirgū nonāca kompānijas Capitol Records rokās, kas mēģināja ierobežot grupas garīgo vēsti. Kaut arī REZ dziesmu teksti joprojām pauda stingru kristīgu pārliecību, tādi jēdzieni kā „Dievs” vai „Jēzus” tajos vairs nebija atrodami. Dziesmas Love Comes Down videoklipā tika iekļauta tāda kristīgajai mūzikai tolaik neierasta izteiksmes forma kā deju horeogrāfija. Tomēr visstrīdīgākais bija lēmums atteikties no tradicionālā aicinājuma uz grēku nožēlu koncerta beigās. Grupa izpelnījās kristīgās sabiedrības nosodījumu par pārlieku lielu piekāpšanos sekulāro izdevēju spiedienam.
Tas bija laiks, kad kristīgās mūzikas industrija mainījās. Kristīgās ierakstu kompānijas viena pēc otras nonāca sekulāro mūzikas gigantu pakļautībā, un tiem svarīgāka par Evaņģēlija pasludināšanu bija naudas pelnīšana. Neapmierināti ar sekulāro kompāniju uzspiestajiem ierobežojumiem, REZ mūziķi nolēma pamest sekulāro skatuvi un vest kristīgo mūziku atpakaļ pie tās evaņģēliskajām saknēm. Jesus People USA paspārnē tika radīts kristīgās mūzikas festivāls Cornerstone, kas šodien kļuvis par vienu no lielākajiem kristiešu festivāliem Amerikā. Tomēr grupa joprojām bija ieinteresēta uzrunāt arī nekristīgos klausītājus, lai stāstītu tiem par Dieva realitāti.
1988. gadā REZ atgriezās studijā, lai ierakstītu albumu Silence Screams. Tajā pirmo reizi bija dzirdams blūzs, kas kļuva par grupas vadošo stilu uz dažiem turpmākajiem gadiem. Dziesmu teksti joprojām pauda sociālo tematiku - aborti, mantkārība, rasu segregācija, terora draudi. Albums bija unikāls arī ar to, ka to izdeva pašu mūziķu dibināta ierakstu kompānija Grrr Records. Beidzot REZ bija pilnīgi atbrīvojusies no svešu producentu kontroles un paši noteica gan savas radošās izpausmes, gan finansiālos jautājumus.
Viens pēc otra tika izdoti trīs albumi, taču nepameta sajūta, ka grupa savā radošajā attīstībā ir apstājusies un ieslīgusi rutīnā. Pirmo reizi grupas vēsturē radošie impulsi tika meklēti ārpus Jesus People USA komūnas. Par nākamā REZ albuma Lament (1995) producentu kļuva kristīgās hārdroka vienības King’s X dalībnieks Tajs Tabors. Šis bija pirmais REZ konceptalbums - dziesmu cikls, kas stāstīja par cilvēka vilšanos dzīves skarbumā un nežēlībā, līdz tas nonāk pie atziņas, ka nekas nemainīsies, iekams nebūs piedzīvota garīga atdzimšana. Kritiķi albumu nodēvēja par Resurrection Band visu laiku labāko ierakstu.
Neraugoties uz panākumiem, pēc albuma Lament iznākšanas REZ mūziķi nolēma pārtraukt aktīvu koncertdarbību, lai turpmāk spēlētu vairs tikai ikgadējā Cornerstone festivālā. 1997. gadā viņi atgriezās studijā, kur tapa grupas pēdējais albums. Tā iedvesmas avots bija tolaik populārie MTV Unplugged televīzijas koncerti. Tika izveidotas REZ populārāko dziesmu akustiskās versijas, un klausītāji saņēma brīnišķīgu akustiskās mūzikas albumu Ampendectomy.
2000. gada jūlijā pēc teju 30 mūzikā pavadītiem gadiem Resurrection Band sapulcējās uz atvadu koncertu. 2008. gada jūlijā viņi no jauna sanāca kopā, lai spēlētu Cornerstone festivāla 25 gadu jubilejas koncertā. Šajā pašā gadā kompānija Grrr Records laida klajā grupas trīs CD komplektu Music to Raise the Dead 1972 - 1998 ar 52 digitāli atjaunotām dziesmām un 80 lappušu krāsainu bukletu, kas stāsta par grupas vēsturi. Šajā unikālajā izdevumā ietilpst arī DVD ar stundu garu iepriekš nerealizētu grupas koncertierakstu un citiem materiāliem.
Grupa Resurrection Band ir viens no stūrakmeņiem, uz kura būvēta visa mūsdienu kristīgās mūzikas celtne. Visi grupas dalībnieki nāk no tās kristīgo mūziķu paaudzes, kam svarīgāka par visu bija cilvēku pievešana Kristum, nevis karjera vai naudas pelnīšana, kā tas nereti ir šodien. Jēzus ļaudis un to radītā mūzika joprojām ir kā zelta tīrradnis mūsdienu kristīgās mūzikas lauciņā, ko nav samaitājis ne laiks, ne karjerisms un peļņas kāre. Paši REZ mūziķi teic: „Mēs ticam, ka mūsu darbs ir veltījums Dievam, un lūdzam, lai šis veltījums būtu Tam Kungam patīkams, un Viņš varētu to lietot Savam godam!”
REZ Band albumi:
- 1974 Music to Raise the Dead
- 1974 All Your Life
- 1978 Awaiting Your Reply
- 1979 Rainbow’s End
- 1980 Colours
- 1981 Mommy Don’t Love Daddy Anymore
- 1982 D.M.Z.
- 1984 Live Bootleg (koncertieraksts)
- 1984 The Best of REZ: Music to Raise the Dead (izlase)
- 1984 Hostage
- 1985 Between Heaven ‘n Hell
- 1988 Silence Screams
- 1988 REZ: Compact Favorites (izlase)
- 1989 Innocent Blood
- 1991 Civil Rites
- 1992 XX Years Live (koncertieraksts)
- 1993 Reach of Love
- 1995 The Light Years (izlase)
- 1995 Lament
- 1997 Ampendectomy (akustiskais albums)
- 2008 Music to Raise the Dead 1972-1998 (3 CD; izlase)
Līdzīgie raksti:
- Nekas nav atrasts