02
Je ne suis pas Charlie… Es neesmu Čārlijs. Un negribu būt
Ievietoja Latvijā un pasaulē | Publicēts 02-02-2015
| Sadaļa
Je suis Charlie (Es esmu Čārlijs) - 2015.gada janvārī šādu uzrakstu nēsāja daudzi eiropieši, tas bija redzams veikalu skatlogos, aiz automašīnu vējstikliem, uz Eiropas Parlamenta deputātu darbagaldiem. Tā cilvēki pauda solidaritāti satīriskā izdevuma “Charlie Hebdo” redakcijā Parīzē islāma radikāļu sarīkotā terorakta upuriem. Miljoniem cilvēku izgāja Parīzes un citu Eiropas pilsētu ielās, lai deklarētu nelokāmu atbalstu vārda brīvībai un Eiropas liberālajām vērtībām.
Šāda sabiedrības reakcija ir saprotama - 21.gadsimta civilizētajā Eiropā šķiet neiespējami, ka cilvēkus nogalina karikatūru dēļ. Tomēr jāteic, ka Eiropa tikai pļauj to, ko pati iesējusi. Galējs liberālisms un amorāla visatļautība plus gadu desmitiem ilgusī nekontrolētā imigrācija un multikulturālisma uzspiešana Eiropas tautām sāk nest savus indīgos augļus.
Paldies Dievam, Latvijas politiķi, politologi un žurnālisti tūlīt nesteidzās paust atbalstu “Charlie Hebdo” kolektīvam, bet mēģināja uz notikušo paraudzīties objektīvi un izvērtēt arī pašu karikatūristu rīcību. Šis satīriskais žurnāls ir bēdīgi slavens ar to, ka mēdz publicēt klaji provokatīvas un dažādas sabiedrības grupas aizskarošas karikatūras. Tāpēc rodas likumsakarīgs jautājums - vai vārda brīvībai ir robežas?
Liberāļi saka, ka nav. Vārda brīvība ļauj runāt, kritizēt un izsmiet jebko un jebkuru. Nav nekādu ierobežojumu, nekādu tabu, tostarp ticība un reliģija. Citi savukārt uzskata, ka nav ētiski un ir pat nepieļaujami ņirgāties par cilvēkiem, tautām vai valstīm svētām lietām. Joki mēdz būt dažādi. Ir joki garastāvokļa uzlabošanai; ir tādi, kas kritizē cilvēku muļķību, kļūdas, nepareizu rīcību, ar mērķi likt padomāt un laboties. Taču ir arī tādi, ko par jokiem pat grūti nosaukt - to mērķis ir vienīgi paņirgāties, izsmiet un aizvainot.
Grūti pateikt, kāds bija “Charlie Hebdo” autoru mērķis, publicējot savas karikatūras. Daži teic, ka tās patiesībā neesot bijušas vērstas pret pravieti Muhamedu, bet islāma radikāļiem un viņu ideoloģiju. Tomēr tad varēja izvēlēties citus tēlus, kaut vai tos pašus teroristus vai viņu garīgos līderus. Žurnāla redaktori nevarēja nezināt, ka islāms pravieti Muhamedu aizliedz attēlot vispār - ne karikatūrās, ne zīmējumos, ne glezniecībā, ne kā citādi. Viņi nevarēja nesaprast, ka Muhameda kariķēšana aizvainos miljoniem islāmticīgo visā pasaulē.
“Charlie Hebdo” kariķē visu un visus.
“Charlie Hebdo” redaktori un karikatūristi to visu lieliski zināja. Un viņu sarkasms daudzu gadu garumā nav ticis vērsts tikai pret radikāļiem, bet pret islāmu kā tādu. Un ne tikai islāmu vien. “Charlie Hebdo” ir kreisi orientēts, marksistisks izdevums. Ne velti pēc terora akta tā atlikušie darbinieki patvērumu atrada kādreizējā kreiso radikāļu, tagad sociālistiski liberālā laikraksta “Liberation” redakcijā. Marksistiski liberālās ideoloģijas ietekmē “Charlie Hebdo” autori uzbrūk visām reliģijām, ticībām un konfesijām, izsmiedami gan musulmaņus, gan kristiešus, gan citus ticīgos.
Rietumu kultūrā karikatūru uztver kā vienu no mākslas un publicistikas žanriem. Mēs neuzskatām par neko īpašu un nosodāmu, ja karikatūrās attēlo pazīstamus politiķus, sabiedriskos, kultūras un mākslas darbiniekus - jebkuru cilvēku, tostarp arī Bībeles personāžus un Baznīcas vadītājus. Spēja pasmieties pašiem par saviem trūkumiem un nepilnībām ir brīvu cilvēku pazīme. Arī kristiešu presē un internetā tiek publicētas gan “kristīgās anekdotes”, gan “kristīgās karikatūras”, kurās nereti attēlo Jēzu Kristu, apustuļus un citus Bībeles tēlus. Neviens to neuztver kā traģēdiju, ja vien to mērķis nav klaja ņirgāšanās.
Pavisam citādāka ir austrumnieku pasaules uztvere. Pēc viņu uzskatiem “Charlie Hebdo” publicētās karikatūras ir islāma zaimošana. Mēs varam tam nepiekrist, taču fakts, ka islāmticīgie to uztver tieši tā, ir jārespektē. Zināmu viļņošanos sabiedrībā izraisīja Latvijas Islāma kultūras centra priekšsēdētāja Imrāna Oļega Petrova televīzijas intervijā teiktais. Pēc viņa domām teroraktā bojāgājušie žurnālisti nebija jānogalina, jo Korāns aizliedz mierīgo iedzīvotāju nogalināšanu bez tiesas. Būtu pieticis, ja viņiem, piemēram,… salauztu pirkstus. Barbariski? Rietumu izpratnē varbūt, taču pēc islāma likumiem par svētuma zaimošanu pienākas konkrēts sods par pārmācību vainīgajam un brīdinājums citiem.
Pēc “Charlie Hebdo” redaktoru domām žurnāla lielākais ienaidnieks un izsmiekla objekts ir reliģija - gan kristietība, gan jūdaisms, gan islāms. Šīs ir nevainīgākās no karikatūrām, taču izdevuma kolekcijā ir arī atklāti zaimojošas, pat seksuāli perversas “bildītes”.
Rietumu sabiedrībā konfliktus par goda un cieņas aizskaršanu risina tiesas ceļā. Ja kāda gods, cieņa, reliģiskās jūtas vai ticība tiek aizskartas, ir trīs iespējas - iesūdzēt pāridarītāju tiesā, atdarīt viņam ar to pašu vai ignorēt notikušo, izliekoties, ka nekas nav noticis. Taču sadzīves līmenī problēmas dažkārt mēdz risināt pavisam citādi. Ja kāds grib paņirgāties par otra māti, tautību, dzimteni vai jebko, kas cilvēkam svēts, tam jārēķinās, ka var arī “norauties pa muti”. Brutāli? Jā. Prettiesiski? Protams. Nedemokrātiski? Varbūt. Taču vienkāršā tauta lietas nereti kārto apejot tādu demokrātisku institūciju kā tiesa - ja kāds ir pelnījis kāvienu, viņš to arī dabū.
Nepārprotiet - mēs neatbalstām šādu problēmu risināšanas metodi. Mēs tikai konstatējam faktu. Nav iespējams attaisnot neapbruņotu cilvēku tīšu slepkavību viņu uzskatu dēļ, bet ir arī nopietni jāpadomā, vai sabiedrībai vajadzētu būt tik tolerantai pret citu cilvēku reliģisko jūtu un svētumu zaimošanu. Latvijas krimināllikuma 93.pants paredz cietumsodu par Latvijas karoga vai Latvijas simbolu zaimošanu. Mēs esam sašutuši, ja kāds atļaujas nicinoši izturēties pret sarkanbaltsarkano karogu, Brīvības pieminekli, mūsu valodu, taču nereti izturamies vienaldzīgi vai pat atbalstām indivīda “tiesības” aizskart citu reliģiskās jūtas.
Ja “Charlie Hebdo” redakcija atrastos Latvijā, pēc mūsu likumdošanas varētu būt pat pamats pret tā redaktoriem un karikatūristiem ierosināt kriminālprocesu par naida kurināšanu, naida runu un tamlīdzīgiem pārkāpumiem. Daudzas no izdevumā gadu gaitā publicētajām karikatūrām atklāti zaimo un ņirgājas ne tikai par musulmaņu, bet visu ticīgo jūtām, svētumiem, vērtībām. Savulaik žurnāls izsmējis pat Francijas prezidenta nāvi un bēres. Taču Rietumu liberāļi uzskata, ka ņirgāties atļauts pilnīgi par visu, tostarp reliģiju. Savu morālo līdzatbildību notikušajā traģēdijā viņi nesaskata.
Savulaik pēc Breivīka asiņainā slaktiņa Norvēģijā partijas VL-TB/LNNK valdes loceklis Jānis Iesalnieks izteicās, ka “upuri ir pilnībā uz multikulturālistu sirdsapziņas - viņu islamizācijas politika noveda pie tā, ka kādam vienkārši aizbrauca širmis”. Kāda brēks sacēlās! Iesalnieks tika apvainots slepkavību attaisnošanā, kreisās partijas pat pieprasīja ierosināt krimināllietu, kaut gan tās bija pilnīgas muļķības - neapbruņotu cilvēku slepkavību attaisnot nevar un neviens to arī necentās darīt. Iesalniekam bija taisnība citā aspektā - multikulturālisma ideoloģijas uzspiešana un nekontrolēts imigrantu pieplūdums ir novedis pie krasa vietējo iedzīvotāju neapmierinātības pieauguma Eiropā, bet ja neapmierināto vidū gadās kāds radikālis vai cilvēks ar nestabilu psihi, tad… Kad vadzis pilns, tas lūzt!
Ko patiesībā Eiropas iedzīvotāji domā par multikulturālismu.
Attēlā pa kreisi - tautu draudzība Eiropā… diemžēl kādam “draugam” ap vidukli var gadīties spridzinātāja josta; attēlā pa labi - multikulturālisms ir bumba ar laika degli Eiropas identitātei. Uzraksts kreisajā stūrī multikulturālismu vērtē kā genocīdu pret Eiropas pamattautām, jo iepludinot lielu skaitu neeiropiešu izcelsmes imigrantu, tiek apdraudētas mūsu tradīcijas un vērtības.
Līdzīgi kā Breivīka gadījumā, “vadzis lūza” arī Parīzē, tikai soreiz no islāmistu puses. “Charlie Hebdo” karikatūras bija apzināti veidotas, lai aizskartu musulmaņus. Protams, reliģiju kā tādu kritizēt drīkst, taču jārespektē iekšējie noteikumi vai reglamenti, kas pastāv katrai ticībai, lai konstruktīvas kritikas vietā nesanāktu svētuma zaimošana. Lielo rezonansi izraisījusī karikatūra bija augstprātīga, jo absolūti ignorēja musulmaņu reliģiskās jūtas. Ir jārēķinās ar vēl kādu aspektu - Francijā dzīvojošie musulmaņi lielākoties nāk no kādreizējām franču kolonijām, tāpēc viņiem vēl jo lielāks aizvainojums ir tas, ka bijušie kolonizatori atļaujas ņirgāties par viņu ticību. “Charlie Hebdo” redakcija tika vairākas reizes lūgta pārtraukt kariķēt Muhamedu, taču ignorēja visus brīdinājumus.
2011.gadā pēc Breivīka masu slepkavības norvēģi izgāja ielās, zvērēdami turpināt skandināvu liberālisma un multikulturālisma tradīcijas. Dziedot “Marseljēzu” 2015.gadā viņiem pievienojušies francūži. Tomēr ne visi, kas izgāja Eiropas pilsētu ielās, to darīja tāpēc, ka piekrīt “Charlie Hebdo” ideoloģijai. Cilvēki vienkārši nevēlas, lai iebraucēji uzspiestu tiem savus noteikumus un norādītu, kā pareizi dzīvot. Tad rodas spīts un vēlme pierādīt, ka nekāds terors nespēs iebiedēt Eiropas sabiedrību un nepiespiedīs atteikties no tās fundamentālajām vērtībām, tostarp vārda brīvības.
Je suis Charlie, Es esmu Čārlijs - tā Eiropa pauda savu atbalstu vārda brīvībai.
Diemžēl arī brīvībai ņirgāties par citu svētumiem…
Francija lepojas, ka ir mūsdienu demokrātijas šūpulis. Lielās franču revolūcijas lozungs “Brīvība, vienlīdzība, brālība” un “Cilvēka un pilsoņa tiesību deklarācija” veidojuši Eiropas demokrātijas pamatus. Taču reti kad tiek pieminēta medaļas otra puse - Franču revolūcija 18.gadsimtā bija gandrīz tikpat asiņaina kā boļševiku revolūcija 20.gadsimtā. Cilvēkus represēja un iznīcināja viņu izcelsmes, sociālā vai mantiskā stāvokļa dēļ. Īpaši vajāta tika Baznīca, daudzi priesteri savu dzīvi beidza uz giljotīnas. Sanāk, ka Eiropas demokrātija un tās vērtības, tostarp vārda brīvība, būvēta uz cilvēku asinīm un ciešanām, kuriem tās vārdā tika atņemta gan brīvība, gan bieži vien arī dzīvība. To nāktos atcerēties ik reizi, kad Eiropa lielās ar dažāda veida “brīvībām”, kas dažkārt tādas nemaz nav.
Ir cilvēki, kas uzskata, ka arī šodien Rietumu pasaulē vārda brīvība pastāv tikai uz papīra. Ārēji viss ir kārtībā - šķietami katrs var brīvi runāt un paust idejas, kādas vien vēlas. Taču tā nebūt nav. Ir lietas, par kurām jums neļaus brīvi izteikties, lai cik demokrātiska būtu valsts. Piemēram, Vācijā ir aizliegts apšaubīt holokaustu, Francijā - turku genocīdu pret armēņiem. Par to var nonākt cietumā! Savukārt Zviedrijā cietumā nokļuva mācītājs, kurš citēja Bībeles rakstu vietas, kas nosoda homoseksuālismu. To kvalificēja kā “naida runu”. Tātad vārda brīvībai tomēr ir robežas? Tā ir bieži pieminētā Rietumu dubultmorāle - kritizēt seksuālās perversitātes un citas pseidovērtības ir aizliegts, kamēr ņirgāties par Baznīcu, reliģiju un ticību - tā ir vārda brīvība!
Ironija par Rietumu dubultstandartiem: karikatūras par musulmaņiem - tā ir vārda brīvība;
karikatūras par ebrejiem - tas ir antisemītisms. Pakļauts cenzūrai!
Lieki teikt, ka šī nav “Charlie Hebdo” karikatūra…
Vārda brīvība un tiesības netraucēti paust savu viedokli neapšaubāmi ir viena no svarīgākajām demokrātijas pamatvērtībām. Tiesības diskutēt, oponēt, kritizēt, aizrādīt, ironizēt. Taču, vai arī tiesības izsmiet, ņirgāties, pazemot? Vai arī tā ir demokrātija? No juridiskā viedokļa laikam ir gan. Ar likumu aizliegt atainot Muhamedu, Jēzu vai jebkuru citu reliģisko tēlu būtu absurds, jo tas izraisītu lavīnveida sekas, kas vārda un izteikšanās brīvību padarītu par farsu. Tāpēc jo svarīgāka kļūst katra humorista vai karikatūrista personiskā atbildība, paškontrole un pašcenzūra. Cilvēkam ir jāpiemīt zināmam kultūras līmenim un jāievēro zināmas ētikas normas. Un nevis draudu, bet sirdsapziņas dēļ.
Tomēr cilvēku nogalināšana neētiskas rīcības dēļ civilizētā sabiedrībā arī nav pieņemama. Islāma radikāļi saka, ka Allāha gods esot jāaizstāv. Taču būtu muļķīgi iedomāties, ka Dievam vajadzīga cilvēku aizstāvība. Dievs pats spēj sevi aizstāvēt, ja vien to grib. Un ne jau mums izlemt, kam dzīvot, bet kam mirt. Tikpat nepareizi ir aizstāvēt liberāli kultūrmarksistisko huligānismu. Tas tikai iedrošinās citus rīkoties līdzīgi. Atcerēsimies bēdīgi slavenās “Pussy Riot” lesbietes, kas apgānīja pareizticīgo dievnamu (lasiet ŠEIT). Rietumu nekritiskā nostāšanās vandalētāju pusē politisku iemeslu dēļ tikai iedvesmoja “dumpīgās mincenītes” turpināt iesākto un nelika paust ne vismazāko nožēlu par ticīgo jūtu aizskaršanu.
“Charlie Hebdo” autori sevi pozicionē kā karojošus ateistus un citādāku attieksmi no viņiem laikam būtu bijis grūti sagaidīt. Juridiski viņi visu dara likuma robežās, taču cilvēciski šādi visa un visu apņirdzēji simpātijas nerada. Bībele teic, ka “pēdējās dienās nāks nikni smējēji” (2.Pētera 3:3), un brīdina dievbijīgos nesēdēt “paļātāju pulkā” (Psalmi 1:1). Uzdrošinos teikt, ka “Charlie Hebdo” ir šādi smējēji un paļātāji. Tāpēc, pretēji daudziem eiropiešiem, es pievienojos tiem, kas saka: “Es NEESMU Čārlijs! Un negribu tāds būt.”
****
Post scriptum. 2015.gada 23.janvāra Latvijas Kristīgā radio raidījums “Aktuāla diskusija” bija veltīts tai pašai tēmai, par ko runājām šajā rakstā - “Karikatūra un vārda brīvība” (skatieties ŠEIT). Raidījuma otrajā daļā tika runāts arī par tā sauktajām kristīgajām karikatūrām un kristīgajām anekdotēm. Raidījuma vadītājam Tālivaldim Tālbergam šajā jautājumā radās zināmas domstarpības ar vienu no raidījuma viesiem, komunikāciju speciālistu un žurnāla “Svētdienas Rīts” vienu no autoriem Ivaru Kupci par to, cik daudz un ko tieši drīkst atļauties publicēt kristīgs izdevums.
Kā negatīvs piemērs tika piesauktas gan “Svētdienas Rīta” publikācijas, gan kritizēta viena no “Laikmeta zīmēs” publicētajām anekdotēm. Diskusijas karstumā aizrunājās tiktāl, ka šī pēc mūsu domām nevainīgā bērnu anekdote tika nosaukta par Svētā Gara zaimošanu. Kad sapratām, par kuru joku ir runa, bijām pārsteigti. Nekad nebūtu varējuši iedomāties, ka šī anekdote kādam var izrādīties klupšanas akmens. Anekdote savulaik bija ievietota mūsu publikācijā “Svētdienskolas anekdotes” (lasiet ŠEIT) un tajā nav nekādas teoloģijas vai īpaši smalkas ironijas, vienīgi smieklīga situācija un bērna naivie izteicieni.
Mēs anekdotes nerakstām - tās visas kādreiz jau kaut kur ir publicētas. Arī konkrētā anekdote daudzkārt publicēta latviešu kristīgajā presē. Anekdote radusies 20.gadsimta sākumā un tās pamatā ir reāls notikums. Tolaik mācītāji apmeklēja bērnus mājās, lai pārbaudītu, kā tie apguvuši kristīgo mācību. Te nu nereti gadījās pa kādai komiskai situācijai. Bērni dažkārt mēdz pateikt kaut ko jocīgu. Šis joks nav ne par Dievu, ne Kristu, ne Svēto Garu, bet par pogu! Kā vispār kāds varēja iedomāties, ka mamma biksēs iešuvusi Svēto Garu?! Bet, lai nu paliek. Ja joks tiek šādi pārprasts, vainīgs nav lasītājs. Atbildība jāuzņemas mums - acīmredzot neesam pratuši to pietiekami saprotami izstāstīt.
“Laikmeta zīmju” autori nekad nav vēlējušies aizvainot kāda jūtas vai svētumus,
taču mēs nevēlētos arī, lai kristiešus uzskatītu par nūģiem, kas nav spējīgi pat pasmaidīt.
Emocionāli sakāpinātu cilvēku reakciju par “kristīgā humora” publicēšanu esam pieredzējuši jau iepriekš. Droši vien ar to saskāries ikviens kristīgs izdevums, kas uzdrošinājies pieskarties tik jūtīgai tēmai kā kristiešu humors. Cilvēki ir dažādi un viņu izpratne par jokiem bieži vien pretēja. Daži mūs slavē un ir patīkami pārsteigti, ka kristieši spēj pajokot arī paši par sevi, citi anekdošu un karikatūru publicēšanu gan atbalsta, tomēr aicina rūpīgāk izvērtēt to saturu. Taču ir arī tādi, kas anekdošu dēļ pat atteikušies no konkrēta izdevuma lasīšanas vai interneta vietnes apmeklēšanas. Kas vienam joks, citam šķiet svētuma zaimošana.
Redzot šādus pārpratumus, esam sākuši apsvērt domu turpmāk vairs nepublicēt anekdotes, jokus un karikatūras vispār. Un nevis tāpēc, ka kāds mūs kritizējis. Humora publicēšana nav pašmērķis. Mēs to darījām ar mērķi radīt mūsu lasītājiem pozitīvas emocijas un priecīgu noskaņojumu. Kā redzams, ir sanācis citādāk. Mēs, tāpat kā Ivars Kupcis, kategoriski nepiekrītam, ka kristieši nedrīkst jokot vai pasmieties paši par sevi, ka kristietība jāpārvērš par kaut ko tik ārkārtīgi nopietnu, ka, runājot par kristīgām tēmām, cilvēks nedrīkst pat pasmaidīt. Tomēr, ja mūsu labi domātais kļūst kādam par piedauzību, esam gatavi respektēt apustuļa Pāvila teikto: “Netopat brālim par piedauzību vai par iemeslu viņa krišanai” (Romiešiem 14:13-14), un: “Pielūkojiet, ka šī jūsu brīvība netop vājajiem par piedauzību” (1.Korintiešiem 8:9).
Ja mūsu kristieša un vārda brīvība ir bijusi kādam piedauzības akmens, atvainojamies no sirds. Mēs nevēlamies sāpināt nevienu lasītāju, bet pāri visam nevēlamies sāpināt mūsu Kungu Jēzu Kristu un Viņa Svēto Garu. Lai Dieva miers ar jums!
© Ervīns Jākobsons. Pārpublicēšanas vai citēšanas gadījumā atsauce uz autoru un interneta vietni www.laikmetazimes.lv obligāta.
Līdzīgie raksti:
- Nekas nav atrasts
Nepiekrītu tikai par šo: “Protams, reliģiju kā tādu kritizēt drīkst, taču jārespektē iekšējie noteikumi vai reglamenti, kas pastāv katrai ticībai”. Es domāju, ka nevis jārespektē katras reliģijas iekšējie noteikumi, bet jārespektē katras VALSTS ieksējie likumi un noteikumi. Būtībā sanāk valsts politiskais virziens. Tāpat kā ciemos esot, tev ir iespēja aiziet un nekad vairs neviesoties, ja šīs mājas kārtība tevi neapmierina.
Citādi var sanāk pilnīgi absurdi. Vienā ticībā nedrīkst rādīt seju, otrā celi, trešajā runāt, tad vēl būs sektas kurās jāstaigā ar kājām uz augšu un jebkāda makaronu attēlošana ir aizliegta, zaimošana. Un lai to tagad visu respektētu un neaizvainotu, publicēt nedrīkstēs neko, kino, foto arī aizliedzams. Tā atgriezīsimies pie laika, kad pat uz alu sienām nezīmēja…
Lūdzu,
ar reliģijas iekšējo noteikumu respektēšanu es vairāk domāju nevis juridisko aspektu, bet ētisko. Pēc likuma Francijā, protams, atļauts izsmiet jebko, taču es augstāk vērtētu cilvēkus, kam ir vismaz kaut kādi ētiskie kritēriji un normas, un kas TĪŠI neizsmej citu svētumus. Te ir runa par to, ka islāmā aizliegts attēlot pravieti Muhamedu vispār. Ja es gribētu ktitizēt islāmu vai islāma radikāļus, es izvēlētos jebkuru citu tēlu nevis Muhamedu, lai neaizvainotu visus musulmaņus.
Šie karikatūristi saņēma to, ko bija pelnījuši. Mēs visi zinām, ka visatļautība nekad ne pie kā laba nenoved. Par vārda brīvību nevar saukt visatļautību, tādēļ traģikomiski ir šie pasākumi par vārda brīvību un visi tie solidaritātes pasākumi. Viņi domāja, ka drīkst visu, un tie, kas viņus nogalināja, domāja un darīja tieši to pašu, tikai pēc savas saprašanas. Es neatbalstu ne vienus, ne otrus, bet abas puses saņēma pēc nopelniem.
Izskatās, Ervīn, ka tu esi izvēlējies iet šo bezprāšu pēdās un neko neesi sapratis. Mēs turpināsim izsmiet Dievu anekdotēs un karikatūrās, pielīdzinot Svēto Trīsvienību apustuļiem un citiem Bībeles “personāžiem”, kas bija cilvēki, vai pat pogām. Un kā pēc tam ar Krusta teoloģiju, ar svētu bijību un trīsām Varenā Svētā Dieva Trīsvienības priekšā? Pēc tavām anekdotēm, ja pat tu teiksi, ka Dievs ir svēts, tas isklausīsies vienīgi pēc bla bla bla, jo par to, kas patiesi ticīgam cilvēkam SVĒTS, viņš anekdotes nestāsta un karikatūras nezīmē.
Noskatījos internetā šo raidījumu, kur Tālbergs aizsvilās, un uzskatu, ka tam bija pamats. Luterānis I.Kupcis izskatijās nožēlojams. Tautā par tādu saka “ne zivs, ne gaļa”, bet Bībele tādu sauc par remdenu. Nu, es tur tā, nu es tur šitā, un beigās it nekā - es vēl domāšu, izvērtēšu, un atkal viss no gala. Nekādas konkrētības un skaidrības, tiešām pilnīgs sviests. Ceru, ka Tālbergs nepieprasīs autortiesību maksu. Esmu luterānis, bet sen jau nelasu šo bezjēdzīgo un tukšo izdevumu “Svētdienas rīts”, un par to pārliecinos katru reizi, kad nejauši sanāk ieskatīties. Pēc šī raidījuma sapratu, kāpēc tā. Mana izpratne par Dieva Vārdu un ticību krasi atšķiras no I.Kupča izpratnes. Andris Vismanis
Andri,
par tava komentāra pirmo daļu vairāk neizteikšos - par to jau viss pateikts rakstā. Taču par anekdotēm un karikatūrām gan. Ceru, ka uzmanīgi izlasīji “Laikmeta zīmju” rakstīto šajā sakarā. Mēs patiešām nesaskatām šajā anekdotē Dieva zaimošanu. Jo šī anekdote NAV par Dievu! Šeit ir mazs puika, svētdienskolotāja un bērna nereti komiskie izteicieni, kas rada komiskas situācijas. Par Dievu kā Personu mēs anekdotes nepublicējam, un ja arī Viņa vārds kaut kur pieminēts, tas nav tāpēc, ka gribētu pasmieties par Dievu, kur nu vēl zaimot. Bet, ja tas kādam tā ir izskatījies, rakstā lūdzām mums piedot un apsolījām apsvērt domu turpmāk vispār vairs nepublicēt humoru.
No tevis rakstītā es saprotu, ka kristiešiem labāk būtu nesmieties un nejokot nemaz. Tālbergs, šķiet, ir līdzīgās domās. Vai, ja arī ironizēt, tad par tiem citiem - tiem, “kas ārpusē”. Par tiem jau var, tiek tak pagāni. Bet ebreji (Dieva tauta, starp citu) smejas paši par sevi un stāsta anekdotes, tādejādi kļūstot neievainojamāki pret citu izsmieklu. Kaut arī Bībelē teikts tikai, ka Jēzus raudāja, es, līdzīgi Kupcim, nedomāja, ka Viņš nekad nesmējās, nekad nejokoja ar saviem mācekļiem. Jēzus bija ne tikai patiess Dievs, bet arī patiess cilvēks ar visu cilvēcisko emociju spektru.
Reizēm šķiet, ka dažus kristiešus no musulmaņu teroristiem līdzīgām darbībām attur tikai Rietumu civilizācijas laķējums un “kristīgie tikumi”. Ja tā visa nebūtu, arī mūsdienās atkārtotos viduslaiku sārti vai darbā tiktu laists kalašņikovs. Un upuri būtu ne jau citu reliģiju piederīgie, bet pašu “ķecerīgie” brāļi. Vēlreiz atkārtoju - “Laikmeta zīmju” mērķis NEKAD nav bijis, nav un nebūs Dieva izsmiešana! Tie, kas pazīst mani personīgi, zina, ka šāda doma pati par sevi ir pilnīgs absurds. Tāpēc man žēl, ka Tālbergs, ar kuru kopā savulaik esam strādājuši Dieva darbu, varēja ko tādu iedomāties. Tāpēc vēlreiz - homora publicēšana nav mūsu pašmērķis un, ja tas ir kādam par piedauzību, mēs to varam nedarīt. Atvainojamies visiem, kas šī iemesla dēļ ir tikuši sarūgtināti.
Āaa… anekdote esot par skolotāju, bērnu un pogu, un par Dievu mēs tā kā nē, un, ja ir Viņa vārds, to mēs tikai tāpat pieminam, un Viņu nemaz nedomājam, un tā neesot jāsaprot. Varbūt ieviesiet savām anekdotēm skaidrojošo daļu.
Par smiešanos. Tādiem, kā jums, un kas jūs pazīst, varbūt labāk tiešām atturēties, jo ne katram tas ir dots, jo šeit nav runa par bērnu, bet par pamuļķa skolotāju un tādiem, kas to izplata. Lai joko tie, kas to māk, ēbreji to māk, ko par jums un Kupci nevar teikt. Tā kā jūs ar Kupci esat bijuši kopā ar Jēzu, jūs protams zināt labāk, par ko jokoja Jēzus. Mēs jau tikai pieminam, mēs jau nedomājam… vai ne?
Re, kā mēs mākam… mēs jūtamies apdraudēti no viduslaiku un mūsdienu tumsoņām, kuri negrib saprast mūsu jokus un grib mūs dedzināt un šaut, un mūs glābj tikai laķējums un tikumi. Šie saukļi ir dzirdēti no daudzkrāsainu organizāciju pārstāvjiem. Tā esot neiecietība pret citādi domājošiem, naida runa. Nu, uz pazīšanu atsaukties, tas pārliecina… Vai tu zini, kas es esmu…
Vēl daži vārdi upuriem, kuru jokus nesaprot tikai viduslaiku tumsoņas, tas jau ir dzirdēts. Publicējiet ko gribat, jo tā ir jūsu izvēle un arī atbildība, bet ne to, kas jūs pazīst. Rakstu, lai tie, kas lasa un citiem stāsta, padomā, vai ir vērts, un kāds gars aiz tā stāv. Arī jokot ir jāmāk, lai paši nepiedauzītos.
Andri,
pēc taviem bargajiem komentāriem arvien vairāk kļūst skaidrs, ka humoram, kas kaut mazākajā mērā skar kristiešus, labāk nepieskarties, ja negrib nonākt nepatikšanās. Līdz šim šķita, ka tavi komentāri, lai arī dusmīgi, tomēr vienmēr ir puslīdz korektās robežās. Tagad nu esam nonākuši līdz teju personīgiem apvainojumiem. Lūk, pie kā noved anekdošu un karikatūru publicēšana. Visu kristīgo izdevumu redaktori - ņemiet vērā un bīstieties!
Tas tev tikai tā liekas, ka tu nekad nerīkotos kā viduslaikos. Ja tu dzīvotu tajā laikā un tev būtu tā laika vidusmēra cilvēka domāšana, gan jau ar prieku piedalītos “ķeceru” sodīšanā, kā tai Imanta Kalniņa dziesmā: “Piemet, piemet pagalīti, mīļo vecenīt!” To pierāda kaut vai tavs iepriekšējā komentārā teiktais, ka Parīzes karikatūristi bija pelnījuši nāvi. Un nav te ko demagoģiski piesaukt daudzkrāsainas organizācijas. Mēs neviens nezinām, kā rīkotos, ja dzīvotu tajos laikos un mums būtu tā laika izpratne par lietām. Reizēm lasot vai dzirdot “dusmīgo kristiešu” komentārus, ieraugi tajos ir tik daudz naidīguma un dusmu, ka saproti - ja ne civilizācijas normas un Kristus mācība, cilvēka grēcīgā daba arī kristiešu starpā izpaustos visā krāšņumā. Tikai Kristus žēlastība ir tā, kas daļu kristiešu attur rīkoties tāpat kā musulmaņu radikāļiem. Bet tā taču nevajadzētu būt - mūsu iekšējam cilvēkam jātiek izmainītam.
Man apnicis atkal un atkal taisnoties par šo vienu anekdoti, da i arī par visām pārējām. Dīvaini, bet ir cilvēki - gan kristieši, gan nekristieši, kas mūs uzteic par šīm publikācijām un nezin kāpēc nepārprot mūsu jokus. Tie, kas pārprot, tavai zināšanai ir krietnā mazākumā. Vai tieši viņiem nevajadzētu padomāt, kāpēc tas, kas citiem šķiet labs joks, viņiem ir zaimi? Bet tas jau sen zināms, ka latviešiem ar humora izjūtu mēdz būt problēmas, tāpēc mēs negribam būt par piedauzību nevienam un apsveram domu vairs humoru nepublicēt. Un kārtējo reizi, ja kāds līdz šim vēl nav sapratis, atvainojamies tiem, kurus mūsu joki aizskāruši. Ceru, ka tēma beidzot ir izsmelta.
Vēl daži ieraksti no diskusijām par šo rakstu sociālajos tīklos.
****
Maija Milta-Buta, 2.feb 14:31
Jautājums ir, vai vārda cena var būt dzīvība?
Ervīns Jākobsons, 2.feb 17:31
Protams, nevar būt. Par to pat nav ko diskutēt. Bet rakstā ir mēģinājums uz problēmu paraudzīties dziļāk un padomāt par cēloņu un seku mijiedarbību.
Mārtiņš Jēkabs Veide, 2.feb 17:35
Nu nav tur runa par nekaadu VARDA CENU, bet gan par apzinaataam provokaacijaam 40.g. garumaa.
Dace Bruvere, 3.feb 10:41
Es neesmu par tiem chaarlijiem ne mazaakaa meeraa, dazhas vinu bildes ir redzeetas un neapshaubaami taas ir pretiigas. Bet, ja vini tika paarkaapushi Francijas likumus, tad saskanaa ar tiem vinus arii vajadzeeja saukt pie atbildiibas. Shariaata likumi Francijaa nedarbojas. Kuru tas neapmierina, tas var droshi doties uz Sauda Araabiju vai veel kaadu no shausmu lejaam. Bet musulmani jau to nekad neapjeegs, taa ir vinu mentalitaates ieziime.
Ceelonis shinii gadiijumaa ir ES nepamatotaa migraacijas politika un absurdaa likumdoshana shinii jomaa. Stulbas karikatuuras ir Francijas ieksheeja lieta, bet imigraacija no musulmanu zemeem ir visas Eiropas probleema (un te tikai).
Eriks Bindemanis, 4.feb 04:22
Piekrītu, ka mums pašiem ir daudzi jo daudzi savējie imigranti, ar kuriem mums arī ir gan atšķirīga valoda, gan atšķirīga ticība, tikai uzvedība mierīgāka, jo te vēsāks klimats un galvas ātri atdziest, tādēļ francūži tikpat labi varētu raudzīties uz Latviju kā uz citu, proporcionāli daudz lielākas imigrācijas zemi ar vislielāko krieviski runājošo tautību īpatsvaru visā ES, līdzīgi kā Francija ir pirmajā vietā ar musulmaņu zemju tautību iedzīvotāju īpatsvaru.
Gatis Jansons, 2.feb 15:45
Vārda brīvība tev ir tikpat vajadzīga kā Čārlijam. Citādi var noteikt, ka visiem ir jābūt, piemēram, katoļiem un pārējās konfesijas ir zaimojošas, tāpēc jāvajā ar inkvizīciju. Tur jau tikai par to, ka jāievēro ētikas normas. Tomēr saki, vai inkvizīcijas vajātie neievēroja ētikas normas? Un ja ievēroja, vai tas viņus pasargāja?
Ervīns Jākobsons, 3.feb 13:27
Var jau likumdošanā noteikt kādus ierobežojumus un daudzās valstīs tādi arī ir par konkrētām lietām. Tomēr der atcerēties, ka jebkādi aizliegumi šajā jomā var būt kā bumerangs - tā var skart arī kristiešu brīvību sludināt Evaņģēliju.
Gatis Jansons, 3.feb 23:15
Jā. Ja kāds zīmē Muhamedu, vai izplata bildītes valstī, kurā tas nav atļauts, viņš ir pelnījis sodu. Bet pie mums ir atļauts zīmēt gan Muhamedu, gan Kristu, un mēs neļausim nevienam šo brīvību atņemt. Tieši tāpat kā pie mums ir atļauts evaņģelizēt. Ir valstis, kur tas ir aizliegts (piemēram Irāna).
Abām brīvībām ir kopīgas saknes - valsts nodalītība no reliģijas. Vienalga kādas. Var žēloties, cik tas ir slikti, ka tādējādi visādas nejaucības tiek atļautas, tomēr padomā - var būt daudz ļaunāk. Labāk lai valsts ir neitrāla.
Redzi, Ervīn, tas bija tāds joks un tests par tavu humora izpratni. Jā, tiešām tāds paskarbāks un ar sarkasma piedevu, bet tu to nespēji saprast. Tādēļ sava tēla spodrināšana uz tumsoņu un barbaru rēķina parāda tavu izpratni ne tikai par humoru, bet arī par ticību. Tie, kas mūs nesaprot un domā savādāk, ir tumsoņas un. protams, mazākums.
Kas attiecas uz karikatūristiem, viņi domāja, ka var atļauties visu un par to nekas nebūs, līdzīgi kā jūs, kas domā, ka jāmainās citiem un tie, kas nesaprot jūs, nesaprot neko. Šie zēni tika brīdināti nedarīt to. Tas viņus neapturēja. Tad atnāca citi vīri ar tieši tādiem pašiem visatļautības uzskatiem un nošāva viņus. Un tie citi arī tika nošauti - ko sēsi to pļausi. Tā nu katrs saņēma pēc nopelniem, jo, piedodiet, dragāja uz velna paraušanu un viņš arī visus parāva. Ja kādam kas liekas, lai pārkrustās, bet es to tā saprotu.
Spēlīte beidzās, jo tu pats uzkāpi uz sava grābekļa to pat nespēdams saprast. Ja kāds domā, ka vārds nav ierocis, ar kuru var nogalināt, viņš rūgti maldās, un to var attiecināt arī uz šiem karikatūristiem. Kas zobenu ceļ, tas no zobena krīt.
Andri,
ar humora izjūtu man viss kārtībā un arī tavu sarkasmu es sapratu. Un apvainojies arī neesmu. Ne jau par to stāsts - man vienkārši ir skumji, ka tā vietā, lai komentētu vai diskutētu raksta patieso tēmu, mēs te plēšamies savā starpā, kurš pareizāks kristietis. Un nav te runa, ka kādam obligāti būtu jāmainās - es vienkārši aicināju padomāt, kāpēc citiem mūsu publicētās anekdotes šķiet smieklīgas, bet citi par tām apvainojas. Un tikai nesaki, ka tie, kas smejas, nav “pareizie” kristieši, nav garīgi nobrieduši utt. Mēs bieži mēdzam mērīt citus pēc mērauklas, ko esam iedomājušies, kādam jābūt “pareizam” kristietim.
Tikmat skumji ir, ka kristīgos izdevumus, kas publicē humoru, diskusijas kontekstā dažs labs pielīdzina teju “Charlie Hebdo” liberālajiem ateistiem. Ne “Svētdienas Rītā”, ne “Laikmeta zīmēs” NEKAD nav publicēts nekas Dievu zaimojošs, kamēr “Charlie Hebdo” ir atklāti zaimojošas un perversas karikatūras. Es patiesi nevienu “Laimeta zīmēs” publicētu joku neuzskatu par Dievu zaimojošu. Ir tādi, kas var nepatikt tai vai citai konfesijai, bet neviena neizsmej Dievu. Ja tu uzskati citādāk, tad mūsu uzskati vienkārši atšķiras. Dievs mūs nav radījis kopijas un mums visiem nav jādomā vienādi. Taču, ja ir kristieši, kas, līdzīgi tev vai Tālbergam, piedauzās, mēs humoru vairs nepublicēsim, jo šīs dikusijas kontekstā patiesi esmu sapratis, ka publicēt humoru par kristiešiem, gluži tāpat kā par musulmaņiem, ir bīstami.
Nobeigums Jūsu diskusijai kā naglai uz galvas: “Taču, ja ir kristieši, kas, līdzīgi tev vai Tālbergam, piedauzās, mēs humoru vairs nepublicēsim, jo šīs dikusijas kontekstā patiesi esmu sapratis, ka publicēt humoru par kristiešiem, gluži tāpat kā par musulmaņiem, ir bīstami.”
Jūs, Ervīn, jau esat saņēmis verbālas lodes no sava diskusiju oponenta.
No diskusijas sociālajos tīklos.
****
Maija Milta-Buta, 2.feb. 14:31
Jautājums ir, vai vārda cena var būt dzīvība?
Ervīns Jākobsons, 2.feb. 17:31
Protams, nevar būt. Par to pat nav ko diskutēt. Bet raksts ir mēģinājums uz problēmu paraudzīties dziļāk un padomāt par cēloņu un seku mijiedarbību.
Mārtiņš Jēkabs Veide, 2.feb. 17:35
nu nav tur runa par nekaadu VARDA CENU, bet gan par apzinaataam provokaacijaam 40.g. garuma
Dace Bruvere, 3.feb. 10:41
ceelonis shinii gadiijumaa ir ES neapomaataa migracijas politika un absurdaa likumdoshana shinii jomaa. stulbas karikatuuras ir Francijas ieksheeja lieta, bet imigraacija no musulmanu zemeem ir visas Eiropas probleema.
es neesmu par tiem chaarlijiem ne mazaakaa meeraa, dazhas vinu bildes ir redzeetas un neapshaubaami taas ir pretiigas. bet, ja vini tika paarkaapushi Francijas likumus, tad saskanaa ar tiem vinus arii vajadzeeja saukt pie atbildiibas. shariaata likumi Francijaa nedarbojas. kuru tas neapmierina, tas var droshi doties uz sauda araabiju vai veel kaadu no shausmu lejaam.
Eriks Bindemanis, 4.feb. 04:22
Mums pašiem ir daudzi jo daudzi savējie imigranti, ar kuriem mums arī ir gan atšķirīga valoda, gan atšķirīga ticība, tikai uzvedība mierīgāka, jo te vēsāks klimats un galvas ātri atdziest, tādēļ francūži tikpat labi varētu raudzīties uz Latviju kā uz citu, proporcionāli daudz lielākas imigrācijas zemi ar vislielāko krieviski runājošo tautību īpatsvaru visā ES, līdzīgi kā Francija ir pirmajā vietā ar musulmaņu zemju tautību iedzīvotāju īpatsvaru. Tā kā mūsu valstis abas labas integrācijas problēmu ziņā!